dinsdag 5 januari 2016

Boek recensie: Vuurpreek


Titel: Vuurpreek (The Fire Sermon #1)
Auteur: Francesca Haig
Bladzijden: 384
Beoordeling: 3,5 / 5

Mijn allereerste boekrecensie op deze blog zal gaan over Vuurpreek. Ik heb ervoor gekozen om de Nederlandse cover hierboven te gebruiken, omdat ik deze mooier vind dan de originele cover.
Ik ben dit boek gaan lezen omdat het een nieuw boek was in de bibliotheek hier, en omdat de tekst 'ze worden tegelijk geboren, ze zullen tegelijk sterven' erg mijn aandacht trok, ik had echt het gevoel dat ik dit boek MOEST lezen.


Tweelingen

Vuurpreek is een boek over een wereld waarin alleen tweelingen worden geboren, de één is een Alpha, en de ander is een Omega. Het enige wat de tweelingen met elkaar gemeen hebben is het moment van hun geboorte en dood, maar ook kunnen ze elkaars pijn voelen.
De Alpha's leven in mooie omgevingen en omstandigheden, maar de Omega's daarentegen moeten het doen met onvruchtbaar land, en ze moeten hoge belastingen betalen.
In dit boek lees je vanuit Cass haar perspectief. Je volgt Cass terwijl ze probeert om uit de handen van de Alpha's te blijven.



Mijn Mening

Ik verwachtte dat Vuurpreek een verhaal zou hebben zoals Divergent en The Hunger Games. Maar naar mijn mening is dit niet waar, en heeft dit boek best wel een origineel verhaal.
Ik vind dat dit verhaal erg langzaam begint, op een gegeven moment wilde ik het boek zelfs liever wegleggen. Na ongeveer de eerste 100 bladzijden begon het verhaal steeds leuker te worden, in de eerste 100 bladzijden werd vooral de omgeving beschreven, en persoonlijk vond ik dat een beetje lang duren, waardoor het lezen saai werd.

Ik vind het idee van dit verhaal erg gaaf. De karakters, de omgeving, en het verhaal passen wel goed bij elkaar. Ik vind het erg leuk om te lezen hoe de tweelingen tegenover elkaar komen te staan, ik vind het het ook leuk dat het enige wat de tweelingen delen het moment van hun dood is. Dat geeft toch wel een extra dimensie aan het verhaal. Zeker als de één van de tweeling iemand is

waarvan je denkt 'oooh die mag wel dood' (oeps dat klinkt hard), maar dan is de ander van deze tweeling iemand waarvan je denkt 'Neee hij of zij kan niet dood gaan, neeee'. Op die manier kun je erg met de lezer zijn gevoelens spelen denk ik.

Alleen voelde ik me in dit boek nog niet echt verbonden met de karakters, en dat vind ik wel een beetje jammer, omdat het zo goed gebruikt had kunnen worden. En nu wil ik ook niet zeggen dat ik helemaal geen connectie voelde met de karakters, want er was bijvoorbeeld een moment dat ik toch een beetje moest lachen om Kip (ja zo heet een personage) zijn afkeer voor paarden. Maar helaas waren dit steeds maar korte momenten.


Alhoewel het verhaal soms een beetje moeilijk te lezen was, was het wel erg mooi geschreven. Nadat ik wat meer informatie had opgezocht over de auteur, kwam ik erachter dat Francesca een dichter is. Ik vind dat je wel kunt merken dat Francesca een dichter is, aan hoe de omgeving wordt beschreven, en naar mijn mening beschrijft ze de omgeving erg mooi.



Conclusie

Mijn beoordeling voor dit boek is 3,5 sterren, omdat ik de verhaallijn erg leuk vond, en ook vond ik het verhaal mooi geschreven. Maar ik had toch het gevoel dat er iets mistte, het boek gaf me het gevoel alsof het een voorbereiding is voor het tweede deel. Alsof dat boek een geweldig boek gaat worden vol met spanning, en een geweldig verhaal.
Ondanks dat ik dit boek niet al te hoog heb beoordeeld wil ik graag het volgende deel lezen, dit komt grotendeels doordat ik het gevoel heb dat het volgende boek een stuk beter gaat worden. Maar ook wil ik het volgende deel lezen door het einde van dit boek, Zach zijn beslissing aan het einde heeft me erg nieuwsgierig gemaakt. Ik wil weten hoe dit gaat eindigen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts with Thumbnails