vrijdag 20 mei 2016

Boek recensie: De Bijzondere Kinderen Van Mevrouw Peregrine

Titel: De Bijzondere Kinderen Van Mevrouw Peregrine (Miss Peregrine's Peculiar Children #1)
Auteur: Ransom Riggs
Bladzijden: 352
Beoordeling: 3,5 / 5


De bijzondere kinderen

Jacob zijn opa zat toen hij klein was in een weeshuis met allemaal 'bijzondere kinderen'. Deze kinderen waren allemaal op hun eigen manier bijzonder, zo is er een meisje genaamd Olive, die zonder haar zwaartekracht schoenen weg zweeft, een ander meisje, Emma, kan vuur vast houden en een jongen die Millard heet is onzichtbaar.
Jacob zijn opa vertelde Jacob grootse verhalen over deze kinderen en deze tijd, hij liet hem af en toe ook foto's zien van de kinderen. Maar naarmate Jacob ouder werd begon hij te twijfelen aan de waarheid van deze verhalen. Hij geloofde de verhalen van zijn opa niet meer.
Maar toen op een dag zijn opa werd vermoord, waren zijn laatste woorden dat Jacob opzoek moest gaan naar 'de vogel'. Een jaar nadat zijn opa was overleden gaat Jacob met zijn vader op vakantie naar het eiland waar het weeshuis van deze bijzondere kinderen staat, zal hij de vogel vinden, of sprak zijn opa alleen maar wartaal? En zouden die verhalen van zijn grootvader toch wel waargebeurd zijn?

Mijn mening

Wauw! Wat een mooie lay-out heeft dit boek. Ik vind de hardcover versie echt prachtig! Ik zou graag de hardcover in mijn bezit hebben, want ik vind de zijkant/rug van deze boeken zo mooi, echt een prachtig boek om in je boekenkast te hebben staan (al is het alleen maar voor de sier). En niet alleen de buitenkant ziet er mooi uit, maar ook de binnenkant is goed uitgewerkt. Er zitten leuke details aan de binnenkant. Ik vind de foto's die in het boek zijn ook erg indrukwekkend. Wat illustraties betreft krijgt dit boek de volle 5 van de 5 punten van mij!

Maar ondanks dat het oog ook wat wil, is het belangrijkste gedeelte toch wel het verhaal zelf. Voordat ik aan dit boek begon had ik geen hoge verwachtingen, ik had het gevoel dat dit boek niet erg samenhangend zou zijn. Ik was bang dat het meer leek op een stapel foto's waar maar even een verhaal bij bedacht is. 
Maar naar mijn mening was dit totaal NIET het geval. Dit verhaal zou ook een goed verhaal zijn geweest zonder de foto's, maar de foto's die versterken het verhaal gewoon perfect. 
Ik las in het boek dat de foto's die ze hadden gebruikt hoogstens een klein beetje waren aangepast, daarom vind ik het erg leuk dat deze foto's erin staan, want hoe vaak vind je nou een afbeelding waarop het lijkt dat iemand zweeft?

Dit boek sleept je al snel mee naar een heel andere wereld. Mijn gevoel bij deze wereld en vooral het eiland is zo'n duister gevoel alsof er altijd een grijze lucht is, en het regent enzovoort. Dit maakte het boek extra spannend, aangezien 'de bijzondere kinderen' ook best wel eng en apart zijn.
Naar mijn mening heeft Ransom Riggs in dit boek heel goed laten zien dat hij een zeer goede schrijver is.


Conclusie

Ik wilde dit boek eerst eigenlijk 3,5 van de 5 punten geven, maar bij nader inzien verdient dit boek toch echt wel de volle 4 punten. Ik wilde eerst 3,5 punten geven omdat ik het boek begon met 'wow dit boek is geweldig!' maar langzamerhand zakte dit gevoel wat weg naar 'nah' en begon ik me te vervelen in het verhaal. Maar nu ik deze recensie schrijf denk ik terug aan de personages, en die hebben zulke goede connecties met elkaar, het is gewoon een erg sterk verhaal, en ik vond de foto's ook wel erg origineel, waardoor ik vind dat dit boek zeker de 4 punten verdient.
Mocht je dit boek willen kopen, dan raad ik je wel aan om dit boek als 'boek' te kopen en niet als e-book. Want de lay-out versterkt het verhaal ontzettend goed.


Dit boek wordt ook verfilmd, op 29 september 2016 komt deze film in de bioscoop, ik ben erg benieuwd naar deze film, en hoe ze de talenten van de bijzondere kinderen gaan weergeven! Het lijkt me echt een bijzondere ervaring om deze film in de bios te kunnen zien, ben ik de enige die deze film graag wil zien in september?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts with Thumbnails