maandag 23 mei 2016

Boek recensie: Vriendschap

Titel: Vriendschap (Pretty Little Liars #1)
Auteur: Sara Shepard
Bladzijdes: 286
Beoordeling: 4 / 5

Ik heb dit boek vorige zomer ook al gelezen, maar toen ben ik gestopt in deel 3. Nu wil ik dit jaar de hele Pretty Little Liars serie lezen, dat zijn 16 boeken in totaal. Maar ik was het verhaal van de eerste 3 boeken vergeten, en omdat het toch niet zulke dikken boeken zijn lees ik ze wel even opnieuw.

De 4 liars

Dit boek is over 4 meiden die bevriend waren met Alison, maar op een dag is Alison vermist. Langzamerhand groeien de vier vriendinnen ook uit elkaar, en zijn ze geen vriendinnengroepje meer. 
Dit boek speelt zich een jaar na Alison haar vermissing af. De vier meiden hebben allemaal hun eigen levens weer opgepakt, en ze zijn allemaal erg verschillend. Zo is Spencer iemand die veel geeft om haar cijfers, daarentegen geeft Hanna alleen maar om haar uiterlijk en reputatie, en daarvoor steelt ze ook. Aria was verhuisd naar Ijsland, waar ze haar echte-zelf had ontdekt (maar nu een jaar later zijn ze weer terug verhuisd naar Rosewood). En Emily is iemand die zich erg focust op haar zwemcarrière. 
Alle vier de meiden hebben hun eigen geheimen, op een dag begonnen de meiden berichten te krijgen met deze geheimen erin van de afzender -A. In deze berichten stonden geheimen waarvan alleen Alison wist, maar Alison is dood? Wie wist hun geheimen nog meer?

Mijn mening

Normaal gesproken ben ik niet zo iemand die ervan houdt om boeken te herlezen, omdat ik dan al weet wat er gaat gebeuren. Maar in dit geval was ik alweer zoveel van het verhaal vergeten dat ik amper wist wat er ging gebeuren. 
Ook weet ik al wie uiteindelijk -A schijnt te zijn in de boeken (mijn vriendin had het gespoild grr!), maar ondanks dat allemaal kijk ik er wel naar uit om deze hele serie te lezen.

Ik vind deze boeken erg gemakkelijk lezen, je komt vlot door het verhaal heen. In dit eerste boek had ik nog niet echt het gevoel dat de personages een dubbele laag hadden. Daarmee bedoel ik dat ze bijvoorbeeld niet ineens een plottwist kunnen veroorzaken of iets dergelijks. Ze zijn gewoon erg hun zelf, en ik heb nog geen argwaan bij een personage. Maar dat kan natuurlijk nog komen, want ik heb nog 15 boeken te gaan!

In dit boek lees je door het perspectief van Spencer, Hanna, Aria en Emily. Dit zijn wel een beetje veel perspectieven, maar ik had er geen problemen mee, ik vond het juist leuk om over al hun levens te lezen! Ik hoop wel dat als hun verhalen meer bij elkaar komen, er wat minder perspectieven zijn, maar dat zien we dan wel weer.

Ik vond het perspectief van Emily het leukst om te lezen. Ik hou erg van haar karakter, en ik denk dat ik haar gebeurtenissen ook het leukst vond om te lezen. Maar ook Spencer vond ik leuk om te lezen, over haar en haar 'problemen' met jongens. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ik de andere perspectieven niet leuk vond om te lezen, maar deze twee staan bovenaan bij mij.
Ik vond het hele boek erg leuk om te lezen, en ik vind alle personages erg leuk.
In de serie is Emily ook mijn lievelingspersonage, dus misschien dat dat onbewust ook wel een beetje meespeelde met mijn keuze.

Conclusie

Dit is een erg gemakkelijk boek om te lezen. Ik vind zulk soort boeken altijd fijn om te lezen als ik net een boek heb gelezen waar ik moeilijk doorheen kwam. Ook lees ik graag zo'n soort boek als ik wat minder zin in lezen krijg (reading slump). Ik denk dat de serie nog wel een stuk spannender zal worden, en ik heb onwijs veel zin om de volgende delen te lezen! Toen ik dit boek voor de eerste keer las gaf ik het 4 punten, en nu geef ik het weer 4 van de 5 punten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts with Thumbnails