Boek recensie: Dwaaleiland

Titel: Dwaaleiland (Descendants #1)
Auteur: Melissa De La Cruz
Bladzijden: 320
Beoordeling: 3 / 5
Goodreads

Ik wilde dit boek al een tijdje lezen. Toen ik dit boek zag had ik al een hele hoop andere boeken opgepakt (bijna teveel om te lezen in 1 maand), maar ik kon hem gewoon niet laten liggen. Want sinds ik The Lunar Chronicles heb gelezen, hou ik erg van hertellingen.

Slecht tegenover goed

In Dwaaleiland zitten allemaal verschillende sprookjes figuren in 1 verhaal. In dit verhaal leven de slechte sprookjesfiguren gescheiden van de goede, de slechte mensen zitten vast onder een koepel. Alleen is dit boek niet over de sprookjesfiguren zelf, zoals de gemene stiefmoeder, maar over de kinderen van deze slechte sprookjesfiguren.
Het boek gaat voor het grootste gedeelte over de kinderen onder de koepel, deze kinderen leren op school hoe ze nog slechter dan hun ouders kunnen worden/zijn.
Het verhaal gaat over 4 kinderen uit 'het slechte gedeelte' die op een avontuur gaan om het drakenoog te krijgen. Alle 4 gaan mee op dit avontuur met het hun eigen doel.

Ik hou erg van de wereld waarin dit boek zich afspeelt, het deed me denken aan de school uit Harry Potter. Ik heb inderdaad nog steeds geen Harry Potter gelezen, maar ik heb het wel op mijn GameBoy (goede oude tijd) gespeeld, vandaar deze vergelijking.

Ik vond het concept van dit boek echt heel erg leuk. Ik bedoel, hoe leuk is het nou om een verhaal te lezen over de kinderen van de bekende sprookjesfiguren. En wat ik nog beter vond is dat de goede en slechte sprookjesfiguren van elkaar zijn gescheiden. Ik vind dit een geweldig goed en origineel idee voor een verhaal.
Daardoor keek ik er ook ontzettend naar uit om dit boek te gaan lezen, maar helaas stelde het boek mij een klein beetje teleur. Allereerst denk ik dat het genre Young Adult een beetje misplaatst is voor dit boek, ik zou het eerder als Middle Grade neerzetten. Af en toe had ik echt het gevoel alsof ik te oud was voor dit boek, en ik beter 12 had kunnen zijn voor dit boek. Maar daarentegen waren er ook zeker wel leuke momenten in het verhaal. Het boek had veel ups en downs, en naar mijn mening had het net iets meer downs dan ups helaas.

Wel was er één scene in het boek wat ik helemaal geweldig vond. Namelijk wanneer de 4 kinderen bij het kasteel komen waar ze het drakenoog moeten halen. Ik vond het erg leuk om te lezen over de obstakels die ze tegenkomen, en hoe ze daar mee omgaan. Ik kan er verder niet teveel over zeggen, omdat ik dan het verhaal spoil, maar voor mij was dit een erg leuk stukje om te lezen!

Het was wel een boek dat ik verder wilde lezen, omdat ik wilde weten hoe het eindigde. Ik las het boek erg vlot, ik heb het in een avondje uit gelezen, en voor mijn doen is dat best wel bijzonder. Ik heb nog nooit eerder een boek binnen één dag uitgelezen, dus dat laat denk ik wel zien dat, ondanks dat het boek me iets teleurstelde, het niet een slecht boek is. Ik markeer het als een 'gewoon leuk' boek, niet meer en niet minder dan dat.