vrijdag 1 juli 2016

Boek recensie: De Oneindige Zee


Titel: De Oneindige Zee ( The 5th Wave)   |   Auteur: Rick Yancey   |   
Uitgever: A.W. Bruna Uitgevers   |   Bladzijden: 336   |   
Beoordeling: 4 / 5   |   Goodreads   |   Hebban   |

Nadat ik het eerste boek had gelezen moest ik gewoon gelijk het tweede boek lezen. Wat een geweldig verhaal was dat. Het eerste boek liet je echt met vragen zitten naar mijn mening. Dus daarom hier gelijk het vervolg op De Vijfde Golf.

Verlaten hotel

De Oneindige Zee gaat gelijk verder met het verhaal van De Vijfde Golf, er zitten niet een paar maanden tussen. Het verhaal loopt gewoon achter elkaar door. Wat eigenlijk ook wel moet, omdat het niet erg logisch is dat er een aantal lege maanden tussen beide boeken zitten. Cassie, Ben, Sam en de rest van de groep strandden in een verlaten hotel. Alleen onder de tieners ontstaat de vraag, blijven ze wachten op Evan Walker, of vertrekken ze? En is die Evan eigenlijk wel te vertrouwen? 
Pepper kan in ieder geval niet in het hotel blijven, en besluit naar een veiligere plek te gaan. Alleen achtervolgt de jongste van de groep haar. Wanneer de vijand Pepper op het pad komt staat ze voor een lastige keuze met het jongste meisje.
Maar ook de groep die ervoor heeft gekozen om nog even op Evan te wachten wordt geconfronteerd met de vijand. Zullen ze het overleven, of niet?

Mijn mening

Zoals je waarschijnlijk al hebt kunnen lezen vond ik het eerste boek ge-wel-dig, helaas was ik dit gevoel totaal kwijt na het lezen van het tweede deel. 
Ik vind het boek erg onsamenhangend, en ik ben al bijna weer vergeten wat ik heb gelezen in dit boek. Sterker nog, tijdens het lezen dacht ik af en toe al "Wat heb ik nu net ook alweer gelezen?". Ik heb echt het gevoel alsof ik allemaal black-outs heb gehad.

Wat ik wel heel leuk vind aan dit boek is dat de vijand steeds meer op de vijand begint te lijken. Ik denk dat dit onder andere komt doordat er steeds minder mensen in leven zijn, en dus de mensheid tegen de aliens verandert in Cassie en de rest tegen de aliens. 

Ik heb het gevoel dat Rick Yancey achteruit is gegaan in dit boek. Ik vind het lastig om te bepalen wat nou de rode draad, en het doel van dit verhaal was. Het is voor mij niet helemaal duidelijk waar dit verhaal heen moet gaan.
Het kwam op mij over alsof dit boek maar snel gepubliceerd moet worden omdat het eerste zo'n groot succes is.

En er waren zeker wel spannende en leuke momenten in het verhaal. Er zat juist heel veel actie en spanning in dit verhaal. Ook las het boek heel vlot door, in het eerste boek had ik wel veel moeite met de wisselende perspectieven, maar in dit boek vond ik dat een stuk duidelijker. Ook vond ik dat de emoties veel beter en mooier werden uitgebeeld dan in het vorige boek, dus dat is toch wel weer een pluspuntje!

Conclusie

Naar mijn mening was dit een teleurstelling na het geweldige eerste boek, en dat vind ik enorm jammer omdat het gelijk de hele serie op een lager pitje zet voor mij. Ondanks dat ik wel erg negatief ben geweest vind ik dit boek wél 4 sterren waard. Het boek was niet slecht, het was gewoon niet zo goed als het eerste deel. 
Maar omdat Rick Yancey mij in het eerste boek al heeft bewezen dat hij een goed boek kan schrijven wil ik wel heel graag het laatste boek The Last Star lezen, ik kijk er zelfs enorm naar uit! Ik ben echt benieuwd hoe dit gaat eindigen, ook omdat er nog maar zo weinig overlevenden zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts with Thumbnails