maandag 18 juli 2016

Boek recensie: Eleanor & Park

Titel: Eleanor & Park   |   Auteur: Rainbow Rowell   |
Uitgever: Van Goor   |   Bladzijden: 336   |
Beoordeling: 4 / 5   |   Goodreads   |   Hebban   |

Ik had geen idee waarover dit boek zou gaan toen ik het besloot te gaan lezen. Ik heb dit boek vooral uitgekozen omdat het zo populair is, dus daarom besloot ik dat ik dit boek ook maar eens moest gaan lezen. Want als het boek zo populair is zal het vast ook wel leuk zijn! En ja inderdaad, ik vond het een heel leuk boek!

Buitenbeentjes

Het boek gaat over 2 buitenbeentjes, namelijk over Eleanor en Park. Eleanor is een beetje dikker dan de anderen, heeft rood haar, en draagt 'rare' kleding. En Park zouden we beschrijven als een hipster.

Het verhaal speelt zich af in de middelbare school in 1986. Persoonlijk vind ik het niet opvallend dat het verhaal zich afspeelt in 1986, ik zou het ook bijna geloven als je zou zeggen dat het boek zich in het heden afspeelt.
In dit schooljaar is Eleanor nieuw op school, maar helaas hoort ze er vanaf de eerste dag al niet bij. Dus wanneer ze de bus in gaat is er bijna geen plek voor haar om te zitten. De enige plek waar zij kan zitten is naast Park, sinds die dag zit ze altijd naast elkaar in de bus. In het begin zeggen ze maar weinig tegen elkaar, maar langzamerhand beginnen de gesprekken te komen, Eleanor en Park komen erachter dat ze veel gemeen hebben met elkaar.

Het verhaal speelt zich vooral af in de bus, op school, en bij Eleanors en Parks huis. Park zijn familie lijkt heel aardig en sociaal, daarentegen is het bij Eleanor thuis een stuk minder knus. Dit komt vooral doordat Eleanor haar stiefvader heel vaak boos is, en ook heeft hij een hekel aan Eleanor. Maar ik denk dat Eleanor haar moeder wel heel aardig is, alleen kan ze dat niet helemaal uiten omdat ze bang is dat haar man dan boos wordt.

Eleanor en Park is geschreven vanuit een wisselend perspectief. Ik vind dat Rainbow Rowell dit erg leuk heeft gebruikt! Doordat je leest over de gedachten en emoties van beide, Eleanor en Park, is het verhaal soms echt heel lief. Ik vind Park echt een leuke jongen, een nieuwe bookcrush! Aan de andere kant vond ik Eleanor soms wat minder leuk, ze was soms echt te gemeen tegen Park. Ik vind dat zo zielig voor Park omdat hij best veel voor Eleanor opgeeft.

Op een gegeven moment wilde Park Eleanor zijn muziek laten horen, en Eleanor vond de muziek echt heel leuk. Thuis heeft ze geen muziek omdat ze daar geen geld voor hebben. Daarom liet hij haar zijn cd speler lenen, alleen was er nog één probleem, ze hadden thuis ook geen geld voor batterijen. Dus toen vroeg Park voor zijn verjaardag batterijen aan zijn oma. Hij deed dit zoals Eleanor zijn muziek kon luisteren, wat zij  zo leuk vind. Ik bedoel hoe lief is dit, is dit nou niet bookcrush waardig?

Het einde van dit boek is een open einde, wat ik echt heel erg jammer vond. Want na het lezen van de laatste letters van dit boek voelde mijn leven voor een tijdje incompleet. Ik wilde graag horen dat ze nog lang en gelukkig leefden, maar nee hoor, Rainbow Rowell laat alle opties open.

Ook vond ik dat Eleanor weer gemeen was tegen Park aan het einde, alsof ze niet van hem houdt. En dat terwijl Park zoveel doet voor hun relatie en voor haar. Maar ik kan er verder niet teveel over zeggen omdat ik dan het verhaal spoil, dus dat moet je maar voor jezelf gaan lezen!

Ik markeer dit boek zeker weten als een must read! Het verhaal is heel leuk geschreven met het wisselende perspectief tussen Eleanor en Park, dit is ontzettend leuk gebruikt. Naar mijn mening heeft Rainbow Rowell hier een geweldig verhaal neergezet, en dat is waarom ik dit boek 4 dikke sterren geef. Ik kijk er erg naar uit om meer boeken te lezen van Rainbow Rowell, welke moet ik zeker snel gaan lezen?

2 opmerkingen: