maandag 25 juli 2016

Boek recensie: Lobsters


Titel: Lobsters   |   Auteur: Tom Ellen, Lucy Ivison   |
Uitgever: Uitgeverij Clavis   |   Bladzijden: 507   |
Beoordeling: 4 / 5   |   Goodreads   |   Hebban   |

"Een extreem awkward liefdesverhaal (met happy ending)". Althans dat is wat de cover je vertelt. Als ik zulke dingen lees op de cover van een boek is mijn eerste gedachte altijd 'Challenge accepted', en dan moet het boek zich in dit geval maar gaan bewijzen als een extreem ongemakkelijk liefdesverhaal. 

Vind je Lobster

Hilarisch, romantisch en ongelooflijk awkward! 
Sam en Hannah hebben alleen de vakantie om De Ware te vinden. Hun lobster. En hoewel ze een epische zomer gepland hebben, loopt het niet helemaal zoals gehoopt. Sociale misverstanden, goedbedoelde plannen van vrienden en hun eigen angst om voor eeuwig maagd te blijven, staan deze gigantische mijlpaal behoorlijk in de weg. Gelukkig helpt het lot een handje mee.
Het boek wordt geschreven uit het perspectief van Hannah en Sam.

Mijn mening

Ik vind dit boek wel erg gedurfd geschreven, omdat de eerste keer van Hannah en Sam er wel heel dik bovenop ligt. Wat dat betreft wordt er niet subtiel verteld. In het begin irriteerde ik mij daar wel aan, af en toe mocht het om mij wel een tikkeltje minder, maar naar een tijdje wen je er wel aan. 
En achteraf gezien vind ik het zelfs goed dat het boek zo open is geschreven, omdat het het toch net even iets anders maakt dan al die andere verhalen. 

Ik vond dit boek echt heel leuk. Er waren af en toe echt hilarische momenten, dat ik spijt heb dat ik deze niet heb geciteerd. Het allerleukste vond ik nog wel toen er een paar jongens in de voorraadkasten hun wiet gingen roken, omdat 'de kamer van Harry Potter' het effect zou versterken. Wat zou ik deze graag als quote hebben geciteerd, maar dat heb ik helaas niet gedaan. Dus mocht je toevallig ook bij dit stukje zijn, wil je hem dan alsje-alsjeblieft voor me citeren! 

Zoals jullie misschien inmiddels al wel hebben gemerkt ben ik een groot fan van afbeeldingen bij hoofdstukken. Ik vind het erg leuk dat een boek af en toe versierd is, maar om eerlijk te zijn vind ik deze afbeeldingen niet heel mooi..

Ook werd in het boek veel verwezen naar andere fandoms, zo werd er een aantal keer verwezen naar Harry Potter, maar ook andere fandoms kwamen aan het bod. Ik vond dat ook wel erg leuk lezen, zeker als jij ook net fan bent van die verwijzing. Dus af en toe zat ik wel half te fangirlen in het boek, zoals bij dat Harry Potter stukje wat ik eerder noemde. 
Waar ik altijd wel bang voor ben met verwijzingen na andere dingen, is dat ik het boek / de serie / de film / of wat dan ook niet ken, waardoor ik de hele grap niet begrijp. In dit boek viel dat gelukkig mee omdat het of naar iets heel bekends verwees, of het niet uitmaakte of je de grap nou begreep of niet. Ik heb in ieder geval niet met vraagtekens gezeten omdat ik niks van de grap begreep.

Ik vind dat dit boek erg leuke karakters heeft, omdat je in veel boeken leest over 18 jarigen die alles al voor elkaar hebben. Maar in dit boek zijn Hannah en Sam nog wat lerende en zoekende, Daardoor vind ik het boek heel realistisch geschreven. Ik heb me er persoonlijk niet aan geërgerd dat dit boek is geschreven door twee auteurs, om eerlijk te zijn dacht ik tot op de dag van vandaag dat het boek alleen was geschreven door Tom Ellen, oeps.

Conclusie

Het is altijd een beetje gevaarlijk om een ondertitel toe te voegen aan een boek, omdat het wel verwachtingen schept. Ik had verwacht dat dit boek nog meer awkward zou zijn, maar over het algemeen heeft de ondertitel zich wel waar gemaakt.
Ondanks dat het boek wel echt heel veel over jongens gaat (het vriendinnengroepje van Hannah heeft zowat de hele tijd wel jongens achter hun aan), spelen er op de achtergrond ook nog een aantal extra thema's mee zoals jaloezie, vriendschap en familie. En ook vind ik Hannah een leuke karakterontwikkeling maken.

"Lobsters is een boek wat je vlot uitleest, en zeker een must read voor de zomer." 

2 opmerkingen:

Related Posts with Thumbnails